پل شیشه ایی

پل عابرپیاده ی شیشه ای در جهان

طولانی ترین و ترسناک ترین پل عابرپیاده ی شیشه ای در جهان ، هیم دوتان قصد ساختن پل نداشت. زمانیکه دو مهندس نزد معمار اسرائیلی رفتند تا از او درباره ی ساخت یک پل 1200 فوتی در دره ای در جنگل ملی ژانگجیاجیه در چین سوال کنند، جواب آن معمار یک نه بسیار ساده و صریح بود.

این زمین را بخاطر تشکیل سنگهای فوق العاده ناهموار و سرشار از سبزیجات آن می شناسند و به همین دلیل است که مانند صحنه ای خارج از آواتار به نظر می رسد. این ناحیه که در قسمت شمالی استان هونان واقع شده، الهام بخش اصلی کارگردان جیمز کمرون برای ساخت فیلم Halleluja mountain بوده است. دوتان تعریف میکند که وقتی آن مهندس از من پرسید: "نظرتان درباره ساخت پل از این سر تا آن سر چیست؟" من گفتم: "نه! " او از من پرسید: "چرا؟ چی می گی؟" و من پاسخ دادم: "چرا می خواهید پل بسازید؟ اینجا بسیار بسیار زیبا است". بنابراین به او گفتم "فقط به یک شرط می توانیم پل بسازیم، آن هم اینکه پل نامرئی باشد! "

زمانیکه در فصل پاییز پل شیشه ای ژانگجیاجه افتتاح شود، بزرگترین پل عابرپیاده شیشه ای در جهان خواهد بود. این پل از نوک یک قله کوه به قله دیگری متصل می شود. بنظر می رسد که این پل با 1300 فیت ارتفاع از سطح زمین در هوا شناور شده است، به گونه ای که انگار جزئی از ابرها شده است.

مهندسین برنامه های زیادی را برای این پل که 20 فیت پهنا دارد در نظر دارند، از پلت فرم هایی که در مرکز آن برای ویوهای بینظیر تعبیه شده تا پرش های بانجی جامپینگ برای افراد ماجراجو. در واقع تیرهای حمایت کننده که در زیر شیشه ی ایمنی با ضخامت 5 سانتی متری به کار رفته بودند، گستره ای 10 فیتی داشتند. اما دوتان خوشحال نبود، او می خواست پل ناپدید شود.

بعد ازینکه بیشتر از 3 سال بر روی این پل کار کردند، توانستند گستره ای این تیرهای حمایت کننده را به 2 فیت برسانند، با استفاده از کابل های معلق. دوتان می گوید اگرچه این پل مانند اتر نامرئی به نظر می رسد، اما می تواند در برابر وزش بادهایی تا 100 مایل در ثانیه مقاومت کند.

چین در سال های اخیر تمایل خاصی برای ساخت پل های نامرئی در مناطق اپیک از خود نشان داده است. البته آنچه که دوتان طراحی کرد، دشوارترین آنها بوده است. این پل فوق العاده زیباست و مانند این است که مهندسین آن درباره ی این پل به سبک شاعرانه غکر می کرده اند. مهندسینی که این پل را دیده اند، آن را به نازکی پر و به سبکی یک پرستو تشبیه کرده اند. باورنکردنی است!

دیدگاه ها (0)

.

نظر یا سوال خود را مطرح نمایید.

Posting comment as a guest.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
مشاوره و پشتیبانی: 09121388945