شیشه سکوریت چیست: انواع شیشه سکوریت

طراحی انواع شیشه سکوریت یا safety glass به گونه ایست که احتمال شکستن آن کمتر است و در هنگام شکست آسیب کمتری می بیند. همچنین به شیشه هایی که به منظور استحکام و یا مقاومت در برابر آتش ساخته می شوند نیز شیشه سکوریت گفته می شود.

شیشه سکوریت- شیشه لمینت

مقاوم سازی شیشه

از انواع شیشه سکوریت می توان به دو نوع شیشه مقاوم سازی شده با حرارت و شیشه تمپر (شیشه نشکن) اشاره کرد. شیشه تقویت شده با حرارت نسبت به شیشه آنیل شده با نرخ سرعت بالاتری سرد شده است. شیشه نشکن نیز نسبت به شیشه مقاوم سازی شده با حرارت، با سرعت بیشتری سرد شده است. یک روش دیگر برای تقویت شیشه استفاده از بیش از یک لایه شیشه است.

شیشه لمینت شامل 2 یا چند لایه شیشه است که با یک لایه پلاستیک به هم متصل شده اند. شیشه های مستحکم شده با حرارت ابتدا با حرارت دادن شیشه آنیل شده و سپس سرد کردن آن به آرامی درست می شود. سرعت سرد کردن به طور مستقیم بر روی استحکام شیشه تاثیر گذار است. 

فرآیند معمول سرد کردن یا آنیل کردن شیشه شناور منجر به نرخ سرعت پایین تر می شود. با تغییر سرعت سرد کردن می توان شیشه مستحکم تری تولید کرد. شیشه تقویت شده حرارتی حدود دو برابر شیشه معمولی آنیل شده با همان اندازه و ضخامت، استحکام بالاتری دارد که باعث می شود این شیشه در برابر باد و ضربه مقاوم باشد.

شیشه تقویت شده با حرارت هنگام شکستن به قطعات بزرگ و ناهموار مانند شیشه آنیل شده تقسیم می شود. 

شیشه تقویت شده با حرارت عموماٌ در ساختمان های بلند استفاده می شود تا به مقاومت شیشه در برابر تنش حرارتی کمک کند.

از آنجا که شیشه تقویت شده با حرارت به قطعات دندانه دار بزرگ شکسته می شود به عنوان یک ماده ایمن در نظر گرفته نمی شود. در ساختمان سازی قوانین ایمنی برای درهای سرویس بهداشتی، درهای تجاری و ویترین مغازه ها به منظور امنیت وضع شده است.

شیشه نشکن (تمپر)

شیشه تمپر شده (شیشه نشکن) چیست؟

شیشه نشکن توسط حرارت دادن غیر یکنواخت شیشه آنیل شده درست می شود. سپس شیشه آنیل شده را با دمیدن سریع و غیر یکنواخت هوا بر روی هر دو سطح آن، سرد می کنند. به این عمل کوئنچ هوا گفته می شود. 

سریع سرد کردن باعث افزایش نیروهای فشاری بر روی سطح و نیروهای کششی درون شیشه می شود. ضخامت شیشه تمپر می تواند از 1/8 تا 3/4 اینچ باشد. شیشه تمپر 4 برابر یک لایه شیشه آنیل شده با همان اندازه و ضخامت استحکام دارد. 

تنها ویژگی شیشه آنیل شده که در فرآیند تمپرینگ تغییر می کند خمش یا مقاومت کششی آن است. عملیات تمپر مقاومت کششی شیشه را افزایش می دهد. این باعث می شود شیشه تمپر مقاومت بهتری در برابر فشار های ایجاد شده در اثر حرارت، باد و ضربه داشته باشد. تمپر کردن موارد زیر را تغییر نمی دهد:

  • رنگ، ترکیب شیمیایی یا ویژگی های انتقال نور شیشه 
  • استحکام فشاری
  • سرعت انتقال حرارت
  • میزان انبساط شیشه هنگام گرم شدن
  • سختی شیشه

     

  • انواع شیشه سکوریت: شیشه تمپر یا نشکن هنگام شکست
  •  

    فواید انواع شیشه سکوریت نشکن

شبشه سکوریت نشکن مقاومت بیشتری در برابر شکست نشان می دهد و نسبت به شیشه تقویت شده با حرارت، مقاومت بالاتری در برابر باد دارد. عملیات تمپر که بر روی شیشه نشکن انجام می شود توانایی شیشه برای محافظت در برابر ضربه اجسامی که ممکن است به ساختمان برخورد کنند را افزایش می دهد. وقتی شیشه نشکن بشکند، به مکعب های کوچک می شکند و احتمال صدمات جدی را کاهش می دهد. 

به همین دلیل به عنوان یک شیشه سکوریت ایمن مناسب است. عملیات تمپر باعث افزایش مقاومت لبه شیشه می شود از این رو برای استفاده در مکان هایی که تنش حرارتی زیاد است انتخاب خوبی است. 

در بسیاری از ویترین های بزرگ از شیشه نشکن استفاده می شود. شیشه تمپر یا نشکن را نمی توان سوراخ کرد یا برید.

شیشه سیمی چیست؟

شیشه سیمی با تغذیه یک شبکه از سیم های جوش داده شده به شیشه مذاب درست قبل از رفتن زیر غلطک درست می شود. سیم استحکام شیشه را زیاد نمی کند اما در صورت خرد شدن شیشه، قطعات آن را نگه می دارد. شیشه سیمی در پنجره ها و درهای رده آتش سوزی استفاده می شود زیرا با اکثر کدهای آتش نشانی هم خوانی دارد. به این منظور تمام سیم ها باید درون شیشه جاسازی شده باشند.

با اینکه شیشه سیمی برای آتش سوزی مناسب است، شیشه مقاوم سازی شده نیست. در اصل این تنها نیمی از استحکام شیشه آنیل با ضخامت مشابه را دارد. بعلاوه شیشه سیمی نمی تواند حرارت ببیند. 

 

شیشه لمینت درست شده از چند لایه 

شیشه لمینت چیست؟

شیشه لمینت به معنی شیشه چند لایه است که با قرار دادن یک لایه پلی وینیل بوتیرال (PVB9 بین دو یا چند لایه شیشه ساخته می شود. PVB می تواند شفاف یا رنگی باشد و ضخامت آن معمولاً بین 0.015 تا 0.090 اینچ است اما برای کاربردهای خاص می تواند تا 0.120 هم برسد. سپس کل آن در یک اجاق مخصوص تحت گرما و فشار در هم نفوذ می کند. فرآیند لمینت کردن می تواند بر روی شیشه های شفاف، رنگی، رفلکتیو، مقاوم حرارتی یا تمپر انجام شود. 

 

شیشه لمینت کاربردهای ایمنی دارد. با این وجود بسیاری ویژگی های دیگر مانند ضد سرقت، کاهش صدا و جداکننده فضا دارد. از شیشه لمینت به عنوان صفحه داخلی در نورگیرها استفاده می شود. با تغییر ضخامت و رنگ PVB، شیشه لمینت می تواند برای کاهش انتقال انرژی خورشیدی، کنترل روشنایی و بازتاب اشعه فرابنفش استفاده شود. 

 

مزایای شیشه لمینت

ذرات شیشه لمینت هنگام شکستن به PVB چسبیده و در هوا پرت نمی شود یا سقوط نمی کند. ترکیبات خاصی از شیشه و ضخامت های PVB مطابق با استانداردهای بهداشتی و ایمنی به عنوان مواد ایمن شناخته می شود. شیشه جلو اتومیل از لایه ای لمینت که بین دو لایه شیشه است درست می شود. رنگ آبی بالای شیشه جلو در واقع لبه لایه لمینت است. لمینت به شیشه جلو استحکام بیشتری می بخشد تا در هنگام تصادف، اتومبیل یکپارچگی ساختاری خود را حفظ کند. 

 

دیدگاه ها (0)

.

نظر یا سوال خود را مطرح نمایید.

Posting comment as a guest.
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location
مشاوره و پشتیبانی: 09121388945